Handelsvillkor

Leverans och betalningsinformation

www.miinto.se ägs och bedrivs av Miinto AB.
Org nr. 556825-8403

Miinto Aps, Prags Boulevard 49, st 9, DK - 2300 København S

Telefon: 08 – 5250 5400
E-mail: info@miinto.se

Följande försäljnings- och leveransvillkor gäller alla leveranser från www.miinto.se. I undantagsfall har andra leveranssätt bestämts i avtal mellan butik och miinto.se. Andra förutsättningar kan då komma att gälla. I dessa fall informeras konsumenten om detta när köpet genomförs.

www.miinto.se hanterar personuppgifter enligt svenska personuppgiftslagen, PUL. Detta innebär att personuppgifterna skyddas enligt de villkor som rör behandlingen av de uppgifterna.

Betalning av varor:

För att beställa på miinto.se måste du ha fyllt 18 år eller ha din förmyndares samtycke samt inneha giltigt betalkort. Enligt svensk lag accepterar vi inte kreditköp till personer under 18 år. Miinto.se förbehåller sig rätten att i specifika fall neka din beställning om du har betalningsanmärkningar eller uppgivit falska personuppgifter.

Collectors fakturalösning

I samarbete med Collector Credit AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller efter 30 dagar. En aviavgift på 39 kronor tillkommer.

Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 12 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 22%.
En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

För att se fullständiga villkor för Collectors faktura se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Återbetalning

Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Collector. För återbetalning av tillgodot behöver vi kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, vi lagrar inte dessa uppgifter i samband med din betalning. Maila dina uppgifter till contactcenter@collector.se eller ring till 031 - 7502773. Du kan även besöka oss på https://www.collector.se.

Säkra betalningslösningar

När du genomför en beställning på Miinto.se skickar vi en orderbekräftelse till dig och en order till butiken du beställt varorna från. Din beställning skickas därefter till dig direkt från butiken. Din betalning genomförs när ordern accepteras av butiken.
Alla priser som publiceras på miinto.se är inklusive moms (25%).

  • Du kan betala dina varor på följande sätt:Kortbetalning: VISA och MasterCard
  • Ingen avgift tillkommer när du betalar med bankkort eller betalkort. För närvarande accepterar vi enbart VISA och MasterCard. När du betalar med kort hanteras betalningen av vår betalningspartner DIBS Payment Services AB samt kortinlösen med Nordea för att garantera en snabb och säker betalning. Miinto AB sparar aldrig några kortuppgifter och all information skickas krypterad via säkrade servrar (SSL/HTTPS).
  • DIBS Payment Services AB, där all kortbetalning går igenom, uppfyller kraven för PCI-DSS.
  • Collector faktura

Rabatt/REA

Alla rea-erbjudanden gäller så långt lagret räcker. Rabattkoder gäller endast en gång per hushåll. Miinto.se förbehåller sig rätten att neka enskilda beställningar i fall där rabattkoder missbrukas, samt att raderas aktuella rabattkoder.
Rabattkoder utgivna av miinto.se har en giltighetstid på 6 månader f r o m utgivelse.

Säkerhet

Vi använder SSL (Secure Socket Layer). Ett protokoll för säker dataöverföring via internet. Ett SSL-protokoll är en uppsättning regler och procedurer om hur informationen behandlas. SSL-protokollet behandlar datan på flera olika sätt och ”flyttar om” informationen. Detta görs för att informationen inte ska vara läsbar vid överföring mellan de två datorerna. Denna "omflyttning" kallas kryptering. När informationen tas emot hos mottagaren ser SSL till att upprätta datan i dess ursprungliga ordning, samt kontrollerar att avsändaren är korrekt (Server Authentication). SSL kontrollerar även att datan inte har blivit förändrad under överföringen (Message Integrity). SSL använder digitala certifikat för att kontrollera sändare, mottagare eller både sändare och mottagare av dataöverföringen. Ett digitalt certifikat är det som används för att koppla informationen om en individ eller organisation till en så kallad "allmän nyckel".

Alla SSL-certifikat till internet handhas av företag som är certifierade certifikatskapare. Detta medför också att alla SSL-certifikat är unika och korrekt utfärdade. Alla som ansöker om SSL-certifikat måste styrka sin egen eller sin organisations identitet för att få köpa ett SSL-certifikat.


Leveranstid

Inom Sverige får du dina beställda varor efter max 5 arbetsdagar. Alla beställningar skickas med DHL och inget annat överenskommits mellan butiken och miinto.se. Varor skickas max 2 dagar efter att beställningen godkänts. Leverans till din adress i Sverige sker normalt inom 1-4 arbetsdagar. Vid eventuell försening kommer du att informeras om dröjsmålet och orsaken till detta samt ha rätten att häva köpet utan kostnad.

Vi hanterar personuppgifter enl. den svenska personuppgiftslagen, PUL. Detta innebär att personuppgifterna skyddas enligt de villkor som rör behandling av de uppgifterna.

Ångerrätt/Returrätt

När du handlar på nätet har du normalt 14 dagar på dig att ångra dig samt meddela oss att du vill skicka tillbaka din vara. Ångerrätten gäller från och med den dag du hämtar ut din sista vara.

Om du ångrar ditt köp är du skyldig att se till att säljaren får tillbaka varan. Antingen genom att lämna tillbaka varan direkt till säljaren eller genom att betala returfrakten. Konsumenten ska stå för återfrakten om inte näringsidkaren antingen erbjudit sig att göra det eller om näringsidkaren har missat att informera konsumenten om ansvaret för kostnaden för returfrakt.

För att bruka denna rätt måste du i tydligt meddela oss inom 14 dagar från mottagandet av den sista varan. Du kan fylla i vårt returformulär på www.miinto.se/rma-product om du vill ångra ditt köp.

Du mottager ett mail när du upprättat returen på hemsidan.

Du hittar Konsumentverkets ångerblanket här http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publika...

Då butikerna tillhandahåller produkterna du köper rekommenderar vi att varje retur av en produkt görs direkt till butiken som tillhandahöll produkten och att returen går via retursystemet på miinto.se. På så sätt får din retur en betydligt snabbare behandling.

”Vid köp av specifika varor (underkläder, badkläder) är det ingen ångerrätt om varan har levererats med plombering och du som kund har brutit plomberingen.”

Du som konsumenten kan bli ersättningsskyldig för en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten har hanterat varan i större utsträckning än vad som har varit för att fastställa dess egenskap eller funktion. Information kring detta kommer i leveranspaketet, specifikationer/instruktioner om hur produkter kan sjunka i värde eller mista sin returrätt.

Du bör se till att varorna är ordentligt inslagna då du själv ansvarar för varan och paketet tills vi återfått det. Kom ihåg att behålla alla kvitton från fraktbolaget samt spårningsnummer.

Som kund står du för kostnaderna vid retur/byte samt ångrat köp.

Dokumentation av ditt köp samt retursedel

Bifoga alltid en kopia av orderbekräftelsen eller annat bevis på ditt köp. Det kommer att underlätta behandlingen om du även bifogar ifyllt returformulär som du enkelt gör på: www.miinto.se/rma-product.

Återbetalning

När vi tar emot din retur, kontrollerar vi varan och beloppet du sätts åter tillbaka på det konto du genomfört köpet från.

Vänligen observera, att du helt eller delvis kan förlora ditt inköpsbelopp. Detta händer om produktens värde är nedsatt, på grund av:

  • Du använt produkten
  • Att den skadats på något sätt
  • Om du hanterat varan felaktigt för att fastslå varans form och egenskaper
  • Om du har tvättat produkten

Ta inte bort prislappar på produktern och vid returnering av skor skicka dom gärna i skokartongen som de kom i samt undvik att tejpa. Paketetiketter etc. får finnas på kartongen. Skicka alltid skorna och skokartong säkert i en låda eller en fraktpåse för att undvika skador.

Reklamation

Eventuella fel eller brister på produkter/varor som levereras från miinto.se, skall lämnas in inom två månader efter att du har upptäckt felet. Det är din skyldighet att ange och förklara vad felet är eller vad som saknas. Du ersätts för eventuella kostnader, som returfrakt, vid godkänd reklamation. Om du upptäcker ett fel, vänligen meddela miinto.se snarast möjligt.

Persondata

För att kunna handla på miinto.se ska du ange:

  • Namn
  • Adress
  • E-mailadress
  • Telefon/mobilnummer

Vi säljer eller hyr inte ut personuppgifter till någon andra- eller tredjepart förutom vid omstrukturering eller vid fullständig eller partiell försäljning av bolaget. Varje uppgörelse i en sådan situation ska vara i enlighet med den då gällande sekretesslagstiftning.

Har du skapat ett inlogg på miinto.se kommer inte din personliga information och orderinformation tas bort ifall du inte ber oss att göra det.

Behandling av personuppgifter och frågor kring detta avseende skickas till miinto ApS via e-post info@miinto.se.

Cookies

För att genomföra ett köp på miinto.se måste du acceptera våra handelsvillkor. I och med det godkänner du vår användning av personuppgifter och cookies.
En cookie är en liten datafil som vi placerar i din webbläsare för att följa ditt besök på sajten och för att känna igen din dator. En cookie är inte ett program och innehåller inte virus.

Tvist

Vid en eventuell tvist följer miinto.se Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Återbetalning

Vid retur, ångerrätt, reklamation eller hävt köp återbetalar Miinto.se pengarna snarast möjligt, men senast inom 14 dagar från att kunden utövat sin ångerrätt. Vid avtal om köp av varor behöver återbetalningen inte ske förrän butiken tagit emot varan från konsumenten eller konsumenten har visat att varan sänts åter. Om varan eller beviset ankommer senare än 14 dagar efter att konsumenten har utövat sin ångerrätt kommer näringsidkaren återbetala utan onödig dröjsmål.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att neka din order eller häva ditt köp för det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Ej utlösta paket

För paket som ej hämtats ut debiteras en avgift på 160 SEK för att täcka expeditionsavgift, returfrakt och kostnaderna för hantering. Denna avgift dras av från din återbetalning. Om du ångrat ditt köp när paketet har skickats från butiken måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det avsändaren. Om paketet inte hämtas ut registreras det som ej uthämtat och debiteras därefter.

Frakt och Porto

Det är fraktfritt i hela Sverige. Däremot står du för eventuell returkostnad som konsument.


Företagsinformation

Öppettider: Måndag-Torsdag 09.00-17.00 och Fredag 09.00-16.00

Telefon: 08 - 5250 5400

E-post: info@miinto.se

Miinto AB
Grevturegatan 3
113 46 Stockholm

Organisationsnr: 556825-8403

Om du vill klaga på ditt köp, ska du kontakta info@miinto.se. Om vi misslyckas med att hitta en lösning, kan du göra en anmälan till Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad, via http://www.konsumentverket.se/. Du kan också använda dig av Europeiska kommissionens klagomål portal på nätet, även att detta främst kommer vara relevant om du är konsument bosatt utanför Sverige. Du hittar portalen för klagomål här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.