PUMA


Varumärket PUMA grundades i oktober år 1948 av Rudolf Dassler. Redan samma år lanserade varumärket sin första fotbollssko och året därpå bar många footbollsspelare från kända lag varumärkets produkter. Varumärket utvecklade denna fotbollssko och år 1952 lanserades den första med dobbar vilket bara var början vad som skulle komma att bli en lång relation mellan PUMA och fotboll som idrott. Varumärket får stor uppskattning och sprids snabbt på den internationella marknaden. Det dröjde inte många år innan stora delar av fotbollsvärlden använda sig av dess skor och produkter. År 1954 blir varumärket, efter att ha utvidgat sitt sortiment, även populärt bland andra sporter, bland annat löpning och andra friidrottsgrenar.



Under årens lopp inleder varumärket ett flertal samarbeten och agerar även sponsorer till bl.a. stora fotbollslag men även inom andra sporter som t.ex. tennis. År 1982 blev varumärket även mer känt bland allmänheten som nu också utgjorde en stor del av PUMAs kundkrets. Under de kommande åren blev varumärket även mer modeinspirerat i sin design.



Idag syns varumärket lite här och var bland olika sporter och som sponsorer i många stora idrottstävlingar, bl.a. OS, EM och VM. Varumärket fyra grundpelare är idag rättvisa, ärlighet, positivitet och kreativitet. PUMAs vision är att, då de är ledande på den sportinriktade marknaden, det har en möjlighet och ett ansvar att bidra till en bättre värld för de kommande generationerna. En bättre värld är enligt PUMA en värld som är säkrare, en värld där det råder fred och en värld som är mer kreativ än den värld vi lever i idag.